Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbe politik

Antimobbe politik
Enghaveskolen og Enghaveskolens Børnehave

De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling ud fra et
helhedssyn skabes på baggrund af genkendelighed, gennemskuelighed, forudsigelighed
og enkelthed.


På Enghaveskolen er det målet, at alle elever trives og har en tryg skolegang. Derfor vil
vi sammen arbejde forebyggende for at skabe et miljø, hvor mobning, mistrivsel og
utryghed har svært ved at opstå.


Mobning forekommer alle steder, også på vores skole,- dog i en anden form, end
indenfor normalområdet. Børn med autisme har en anderledes opfattelse af verden end
de fleste, de har en anderledes adfærd og en anderledes reaktion på oplevede hændelser.
Derfor er det ofte utilsigtet og uden “bagtanke”, når nogle børns adfærd kan
forekomme som mobning mod andre. Det kan opfattes som en skjult mobning, da det
“unormale” er normalt i vores hverdag


Definition af mobning
Vi forstår, “drille for sjov” som:
Drilleri har karakter af tilfældighed og spontanitet. Det er typisk en enkeltstående handling,
der bl.a. kan handle om at afprøve grænser eller et forsøg på at skabe kontakt.


Vi forstår, “drille for alvor” som:
At “drille for alvor” er en gråzone mellem drilleri og mobning. Når drillerier mister karakter
af tilfældighed, og magtbalancen mellem parterne langsomt bliver forrykket.
Et vigtigt forvarsel om mobning.


Vi forstår mobning som:
”Mobning er forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne person er
tvunget til at være” (Helle Rabøl Hansen ). 1)


Mobning er, når et barn gentagne gange og over en vis tid oplever sig udsat for negative
handlinger fra et eller flere børn.
Negative handlinger kan være:
● Direkte fysisk vold, skub, slag, spyt eller spark
● Handlinger ledsaget af ord, trusler, grimme øgenavne og hån,
● Handlinger ledsaget af høje lyde og skrig
● Handlinger uden ord ved bevidst brug af grimasser, gestikulering som fx ved at vende
en ryggen eller truende fremtoning
● Handlinger for at genere eller såre
● Negativ kontakt via medier (SMS, Facebook, chat osv.)


Først og fremmest er mobning således kendetegnet ved, at magten er skævt fordelt mellem de
involverede – i modsætning til en konflikt, hvor magtforholdet mellem de involverede
generelt er lige.


Tegn på mistrivsel hos elev:
- aggressivitet/kortere lunte
- isolerer sig/tillukkethed
- det faglige niveau falder pludseligt
- ser negativt på sig selv
- er opgivende
- osv.


Hvad gør vi for at forebygge mobning?
Det er altid de voksne – lærere, pædagoger, skoleledere og forældre – der har ansvaret for, at
der er et godt socialt miljø på skolen og i klasserne.
I samværet med eleverne, er de voksne sig meget bevidst om, at de er rollemodeller i forhold
til, hvordan konflikter kan håndteres.


Inspireret af Fri for Mobberi 2) , vægter vi de fire værdier:
● tolerance
● respekt
● omsorg
● mod


Inspireret af Fri for Mobberi har vi fokus på klassens sociale liv, hvilket er til gavn for den
enkelte elevs:
● læringsparathed
● sociale kompetencer
● udvikling
● motivation
● trivsel


Handleplan
Ved konstatering af mobning på skolen kontaktes elevernes kontaktlærer/pædagog, der er
ansvarlige for at følge op på sagen.


Også forældre er forpligtede til at kontakte skolens personale, hvis der er mistanke om, at ens
barn bliver mobbet eller mobber andre.


Personalet inddrager om nødvendigt ledelsen og der udarbejdes en handleplan for den
specifikke situation. Handleplanen skal have fokus på det miljø der omgiver eleverne på
skolen/i klassen, så eleverne oplever, at deres skole er et inkluderende og trygt sted at være.


Lærer/pædagog følger udviklingen, til problemet er løst – og holder ledelse og forældre
orienteret.


Social og sundhedsudvalget
1)
»Der findes ikke onde børn – kun onde mønstre«, har det igen og igen lydt fra Helle Rabøl.
I dag er Helle Rabøl Hansen tilknyttet Danmarks Pædagogiske Universitet. Hun har en ph.d.
i pædagogisk psykologi med afhandlingen ’Lærerliv og mobning’. Hun er i dag en af landets
mest anerkendte og benyttede eksperter på mobbeområdet.


2)
Mary Fonden og Red Barnet har udviklet programmet efter initiativ fra H.K.H. Kronprinsesse
Mary. Inspirationen kommer fra The Alannah and Madeline Foundations arbejde mod
mobning i Australien. Fri for Mobberi støttes af Ole Kirk's Fond.


Forskningen og de positive tilbagemeldinger taler deres tydelige sprog: Mange oplever mere
omsorgsfulde børn som resultat af Fri for Mobberis fokus på, hvordan vi værner om de gode
børnefællesskaber, der er så vigtige.


Programmet lægger vægt på børns medbestemmelse, samarbejde med forældre og pædagogen
og læreren som nøglepersoner.


Fri for Mobberi bygger på at:
• mobning blandt børn er de voksnes ansvar
• en forebyggende indsats er nødvendig for at bekæmpe mobning
• inddrage tilskuerne til mobning
• udvikle børnefællesskaber der bygger på tolerance, respekt, omsorg og mod