Sundhedsprofil for Enghaveskolen og Enghaveskolens Børnehave
- Mad og måltider:
- Eleverne har mulighed for at handle i skolebod 1 gang ugentligt.
- Eleverne undervises på mellemtrin og i udskoling i faget madkundskab, hvor de lærer om sund og usund kost og indkøb.
- I børnehaven er børnene med på indkøb og deltager i madlavning, hvor der er fokus på sund og varieret kost.
- Skolen/børnehaven har udarbejdet en pjece til forældre omhandlende skolens og børnehavens sundhedspolitik.
- Personalet medvirker til at der er ro og tid til måltider
- Personalet har til opgave at skabe god stemning og socialt samvær omkring måltiderne
- Personalet har fokus på at styrke elevernes/børnenes bevidsthed omkring gode mad - og måltidsvaner
- Personalet bidrager til at skabe dialog om gode kostvaner mellem skole/børnehave og hjemmet
- Personalet respekterer børnenes/eleverne forskellige kulturer, kostvaner og særlige behov
- Skolens og børnehavens personale er rollemodeller for eleverne på skolens område indenfor skolens og børnehavens normale åbningstider
- Bevægelse:
- Eleverne tilbydes i løbet af deres skolegang undervisning i svømning.
- I børnehaven tilbydes børnene leg i varmtvandsbassin og ridning.
- Eleverne tilbydes i hele skoleforløbet idræt mindst 1 gang ugentligt.
- Udover den obligatoriske idrætsundervisning bruger mange klasser også skolens fitness og motorik faciliteter. Bevægelse integreres ligeledes i videst muligt omfang i den daglige undervisning.
- I børnehaven vægtes bevægelse også højt. Børnene er i løbet af ugen inddelt i hold, hvor de på skift er i gymnastiksalen, har sansemotoriske aktiviteter på stuerne og går ture i nærmiljøet.
- Læren om personlig hygiejne og håndvask er en naturlig del af undervisningen i svømning, idræt og madkundskab.
- I børnehaven arbejdes der via sange og lege målrettet på at lære børnene rutiner i at vaske hænder.
- Skolen og børnehaven afholder årligt – i forbindelse med efterårsferien – motionsdag, hvor mange fysiske aktiviteter tilpasset de enkelte elever/børn indgår.
- Skolen og børnehaven afholder årligt – i foråret – friluftsdage, hvor eleverne/børnene har mulighed for at afprøve og deltage i fysiske aktiviteter, såsom svømning, ridning, cykelture m.m.
- Skolens og børnehavens Fys- og Ergoterapeuter laver hold for elever/børn der skønnes at profitere af/have brug for tilbud om eksempelvis motorik, sansemæssig stimulation, yoga mm.
- Både i skoledelen og børnehaven er det et mål at skabe miljøer, der giver mulighed for bevægelse, tilpasset den enkelte elev og børnegruppe, såvel inde som ude
- Personalet medvirker til at eleverne bevarer bevægelsesglæden og er fysisk aktive i hverdagen
- Handicapforståelse og selvindsigt:
- Personalet medvirker til at eleverne/børnene får indsigt i handicapforståelse og selvindsigt, tilpasset elevernes/børnenes individuelle udviklingstrin
- Et af skolens indsatsområder er, at eleverne opnår så stor forståelse for og selvindsigt i eget handicap som muligt. Denne undervisning tilpasses den enkelte elevs niveau og forståelse. Arbejdet med selvindsigt starter allerede i børnehaven og fortsætter igennem hele skolegangen.
Dokumenter