Skolens beskrivelse af samarbejdet mellem skole og hjem, herunder beslutning om anvendelse af læringsplaner.
Formål og værdigrundlag:
Det er formålet, at skole-hjem-samarbejdet skal bygge på et ligeværdigt og tillidsfuldt forhold forældrene og skolen imellem, således at begge parter kender og respekterer hinandens vilkår, og finder det naturligt at løse opgaverne i fællesskab.
Forholdet mellem forældre og skole bør have karakter af gensidig respekt, således at der kan stilles krav til begge parter. Forældrenes viden og indsigt om deres barn inddrages bedst muligt.
Skolen bestræber sig på at være et rart sted for forældrene at komme, således at kontakten bliver hyppig og selvfølgelig.
Skolen tilstræber i øvrigt at give de bedst mulige betingelser for forældrearrangementer, som kan være til gavn for både forældre og skolens personale - f.eks. debataftener, samtalegrupper, foredrag og hyggearrangementer.
En regelmæssig kontakt og en konstruktiv dialog mellem skole og hjem er et væsentligt element i samarbejdet med henblik på at drøfte barnets trivsel og udvikling.
Den første kontakt:
Den første kontakt mellem forældre og skole foregår via indskolingsgruppen, som orienterer om samarbejdets former.
Den daglige kontakt:
Alle elever har en kontaktbog, som er et vigtigt redskab til at give gensidige oplysninger. Specielt for de elever, der har et begrænset talesprog, er det vigtigt at bruge kontaktbogen, men for alle elever gælder det, at flittigt brug af kontaktbogen giver øget indblik i barnets dagligdag i skole og hjem. Der kan være forskel på, hvordan kontaktbogen anvendes, da der kan være individuelle behov.
Telefonisk kontakt:
Hvis det skønnes, at emnet har en karakter, som kontaktbogen ikke er velegnet til at løse, kan telefonisk henvendelse være den mest hensigtsmæssige kontaktform.
Skriftlig information:
Den enkelte klasse eller pasningsgruppe udsender regelmæssigt skriftlig information til forældrene. Mindst 1 gang om måneden udsendes et månedsbrev, hvor formålet er at fortælle om klassens aktiviteter.
Én gang om året udsendes der en informationsfolder fra indskolingsgruppen.
Læringsplanen benævnt ”Meddelelsesbogen”:
Klasselærer og kontaktpædagog udarbejder i samarbejde Meddelelsesbogen, hvoraf væsentlige data, handle- og aktivitetsplaner for temaer/fag og en statusbeskrivelse fremgår. Meddelelsesbogen opdateres jævnligt, så barnets udvikling kan følges.
Skole-hjem-samtaler:
Der afholdes skole-hjem-samtaler 2 gange årligt, hvor udvalgte og væsentlige forhold drøftes med henblik på at afklare gensidige forventninger og fælles visioner for barnet. Der kan aftales yderligere møder mellem forældre, pædagoger og lærere - f.eks. når der sættes noget nyt i værk, eller hvis et problem er opstået. Der kan desuden være behov for elevkonferencer, hvor flere fagpersoner (fx psykolog, terapeuter, sagsbehandlere, Børn & Ungelæge) deltager sammen med forældrene, klasselæreren og kontaktpædagogen. Klasselærer og kontaktpædagog kan være behjælpelige med, at forældrene kommer i forbindelse med andre rådgivere.
Eksempler, der kan indgå i skole-hjem-samtalen:
Barnets trivsel, læring og den samlede udvikling.
Væsentlige forhold for barnet – fx sprog, søvn, kost, koncentration, opmærksomhed, stimuli, motivation etc.
Kommunikationsformer: Kontaktbog - aftale om indhold og form, f.eks. billedmateriale, telefonisk kontakt, personlige møder
Hvem deltager? Hvor afholdes samtalerne?
Revurdering:
Minimum 1 gang årligt skal forældrene angive, om de ønsker, at barnet skal fortsætte sin skolegang på Enghaveskolen, da dette skal forelægges de kommunale PPR-kontorer ved revisitationen i november/december.
Forældremøder:
Mindst 2 gange årligt afholdes der forældremøder med orientering om undervisningen og de pædagogiske aktiviteter i klassen og drøftelse af andre skolemæssige forhold. Skolen afholder fælles forældremødeaften 1 gang årligt efterfulgt af lokale forældremøder i de respektive klasser. Der gives således også mulighed for, at forældrene her kan finde sammen og i fællesskab drøfte væsentlige emner.
Klasseforældreråd:
I hver klasse kan der oprettes et klasseforældreråd, som har til opgave sammen med klassens lærere at planlægge arrangementer og i øvrigt udgøre en kontaktmulighed mellem skolen og forældrene - og til skolebestyrelsen. For hver klasse tilknyttes en lærer som kontaktperson til klasseforældrerådet, såfremt dette oprettes.
Andre sammenkomster:
Der kan arrangeres andre sammenkomster som fx hyggearrangementer i forbindelse med Jul og sommer, temaaftener, Åbent-hus m.v. Både forældre og skole kan tage initiativer til arrangementer af denne type.