Etisk kodeks 2022 - 2023
Etisk målsætning for børn/ elever
A. Vi støtter børnenes/elevernes livsduelighed til at føle samhørighed og indgå i fællesskaber, så de får en god livskvalitet med glæde og sjov. Livsduelighed er: selvhjulpenhed, faglighed, trivsel, dannelse, selvindsigt, at forstå og acceptere sig selv og at have det godt med sig selv.
Metoder. Hvordan gør vi?
Eksempel 1: I en klasse, som har madkundskab på skemaet, øver nogle elever matematik, nogle øver dansk, nogle øver sig på på at handle i en butik, nogle træner hygiejne og nogle laver mad. Vi gør hverdagen tydelig med billeder, symboler eller tekst, så hver elev kan se et formål med det, de skal lave.
Eksempel 2: Vi sammensætter en gruppe børn, som skal lære at spille ludo. Vi lærer eleverne at kunne skifte fra én aktivitet til en anden, at kunne vente på sin tur, at kunne udtrykke sine følelser ved at vinde og tabe og være opmærksom på de andre i spillet.
Eksempel 3: Vi sørger for et miljø, hvor alle kan være med og føle sig som en del af et større fællesskab. En elev deltager på skolens fodboldhold som valgfag. Her oplever han sammenhold med skolekammerater og får selvtillid.
Eksempel 4: Ved hjælp af turtagning, træner vi børnenes/elevernes indsigt i privatliv og respekt for andres grænser. En dreng i klassen gik slet ikke på toilettet i løbet af skoledagen. Vi skabte rammer for kø-kultur og privatliv på toilettet, og nu går den lille dreng ud og tisser.
B. Vi har et individuelt syn på hvert barn/elev og bestræber os altid på at forstå hver enkelt barn/elev så godt vi kan. Vi føler en oprigtig interesse og omsorg for hvert barn/elev og vi ved, at det er vores ansvar at skabe relationer med og mellem børnene/eleverne.
Metoder. Hvordan gør vi?
Eksempel 1: Vi tilpasser klasseværelset og strukturen i hverdagen til hvert barn/elev, så det bliver trygt og godt at være i børnehave og skole. Vi laver små hjørner og rum i klassen til børn, der bedst kan sidde alene.
Eksempelt 2: Vi holder ikke fast i strukturen, hvis vi kan se, at barnet/eleven har brug for noget andet end det, der er på skemaet lige nu. Vi er fleksible overfor børnene/eleverne. Vi taler til og om barnet med respekt og anerkendelse og sørger for at alle voksne i klassen ved, hvordan hvert barn/elev spiser, går på toilet osv.
Eksempel 3: Børnenes/elevernes “sprog” er individuelt tilrettelagt i form af bl.a. konkreter, fotos, PECS og boardmakersymboler. Vi undersøger, afprøver og justerer hele tiden forskellige kommunikationsformer for det enkelte barn/den enkelte elev.
Etisk målsætning i forhold til forældre
A. Vi ved, at børnene kan have forskellig væremåde hjemme hos deres forældre og i børnehaven og skolen, fordi omgivelserne er forskellige. Vi ved, at det er helt almindeligt for mange børn, at de ikke kan det samme hjemme som i børnehaven og skolen. Vi er åbne og ærlige overfor forældrene og er altid parate til at hjælpe og støtte dem.
Metoder. Hvordan viser vi det?
Eksempel 1: Vi spørger forældrene, hvordan de gør tingene hjemme, så vi kan lære af dem og forstå deres livssituation.
Eksempel 2: Vi sparrer med forældrene, og vi tilrettelægger kommunikationen mellem skole og hjem ud fra individuelle vilkår, forudsætninger og behov.
B. Vi har et særligt ansvar for at skabe gode forudsætninger for at samarbejde med forældrene. Vi inddrager forældrene helt konkret, så de er med at vurdere deres barns behov og opstiller derpå mål for barnets udvikling og læring.
Metoder: Hvordan gør vi det?
Eksempel 1: Vi taler med forældrene i telefonen, skriver sammen i kontaktbog eller mødes med dem. Vi er tålmodige og forstående, så forældrene kan mærke, at deres mening er vigtig for os. Vi bruger f.eks. målsætningssamtaler for at sikre, at forældrenes vurderinger og erfaringer indgår på lige fod med personalets.
Eksempel 2: Vi er ærlige og fordomsfri overfor forældrene og fortæller dem, når vi tror på, at deres barn godt kan klare noget nyt i børnehaven og skolen. Barnet kan f.eks. komme med til svømning, selv om forældrene har oplevet, at deres barn ikke ville med dem i svømmehal. Vi fortæller også forældrene, når deres barn har haft det svært i løbet af dagen.
Eksempel 3: Vi opfordrer forældrene til i endnu højere grad at give besked om barnets oplevelser, trivsel og aktiviteter, så vi kan bruge det i vores samtaler med barnet.
Etisk målsætning for medarbejdere/kolleger
A. Vi bidrager til god kollegial trivsel ved, at vi anerkender og respekterer hinandens forskelligheder. Vi har fokus på at opbygge tillid og tryghed. Vi kan godt være uenige, men finder fælles løsninger i en god, åben og professionel dialog. Vi støtter alle op om fælles aftaler.
Metoder. Hvordan gør vi?
Eksempel 1: Vi laver fælles aftaler om, hvordan vi skal bruge skolegården, så der tages bedst hensyn til alle klasser.
Eksempel 2: Vi lader ikke en kollega være i en situation, som er blevet for svær at håndtere alene, men tilbyder vores hjælp, når der er behov for det.
B. Vi opfører os ansvarligt overfor hinanden ved at tale konstruktivt og anerkendende til hinanden. Når vi undres, spørger vi nysgerrigt og er lydhøre overfor andres synspunkter.
Metoder. Hvordan gør vi?
Eksempel 1: Vi stoler på, at vi hver især gør det bedste, vi kan i en given situation. Vi har altid de andres mandat til at handle. Efterfølgende drøfter vi situationer, som ikke var optimale, hurtigst muligt og senest på kommende teammøde. Vi går altid efter situationen i drøftelsen og anerkender hinandens forskelligheder.
Eksempel 2: En medarbejder er sammen med en elev, som har meget store udfordringer med at komme fra taxa til klassen - og det påvirker andre elever. En kollega, der overværer situationen, spørger bagefter imødekommende og positivt nysgerrigt, hvilke forskellige pædagogiske strategier, der har været afprøvet, og sammen finder de en løsning, som tager hensyn til begge elever.
Eksempel 3: I vores samtaler er vi opmærksomme på, at vores professionelle holdninger ikke styres af vores egne normer og leveregler.