Pædagogiske læreplaner

Enghaveskolens pædagogiske læreplaner

Enghaveskolen har et pædagogisk læreplansudvalg, som er tovholder for løbende udvikling og det videre arbejde med den pædagogiske læreplan.
Udvalget består af 3 pædagoger, som løbende bliver udskiftet, så alle får medejerskab af de pædagogiske læreplaner. Udvalgets arbejde godkendes af ledelsen og skolebestyrelsen.

Elevgrundlag
Enghaveskolen modtager elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser, primært autisme. En del af eleverne har brug for massiv støtte.

Værdigrundlag
• En individuelt tilrettelagt elevplan skal sikre, at eleverne opnår øgede kompetencer og selvværd med udgangspunkt i deres forudsætninger.
• Forberedelse til et voksenliv med en så høj grad af selvstændighed som muligt.
• Et lærings- og udviklingsmiljø, hvor eleverne føler sig trygge, og hvor de møder respekt og anerkendelse.
• Helhedsprincipper, der giver eleven en sammenhængende og velstruktureret dag.
• Et anerkendende og udviklende forældresamarbejde.

Pædagogisk vision
• At Enghaveskolen ved pædagogiske indsatser skaber indhold og struktur, der udvikler elevens selvstændighed og selvværd mest muligt.
• At alle faggrupper på Enghaveskolen kan anvende den Pædagogiske Læreplan.

Mission
• At skabe struktur, helhed og sammenhæng i elevernes hverdag på Enghaveskolen.
(Kilde: Udviklingsstrategi for Enghaveskolen 2006-2008, Rambøll Management)

Menneskesyn
Vi tager udgangspunkt i det holistiske menneskesyn, hvilket betyder, at vi har fokus på den enkelte elevs ressourcer og potentialer.
Personalet møder eleven med respekt og anerkendelse i et trygt læringsmiljø, der sikrer de bedste muligheder for udvikling og tilegnelse af nye færdigheder.

Læringssyn og læringsmiljø
Personalet ser læring som en livslang proces, der begynder ved fødslen. Med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger arbejder vi på at give mulighed for løbende udvikling.
Elevgruppen har på grund af koncentrations- og opmærksomhedsforstyrrelser, et stort behov for at kunne vælge fællesskabet til og fra. Vi tager individuelle hensyn til elevernes forskelligheder. Vi har en del lyd- og støjfølsomme elever, der i perioder har behov for at kunne trække sig tilbage fra fællesskabet.
Derfor er hver klasse/gruppe så vidt muligt inddelt i flere små læringsmiljøer.
I det omfang, det er muligt, forsøger personalet at etablere individuelle leg/læringsforløb på tværs af klasserne.
Det er kendetegnende for mennesker med autisme, at de har kommunikationsvanskeligheder. Derfor lægges der stor vægt
på at afhjælpe disse vanskeligheder via forskellige kommunikative metoder.

Pædagogiske rammer
På Enghaveskolen tages der udgangspunkt i “Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children” (TEACCH), som er en pædagogisk ramme, der anvendes i forbindelse med mennesker med autisme.
Hovedpunkterne i TEACCH er indretning af det fysiske miljø, struktureret pædagogik, brug af visualisering, individuelle rutiner og arbejdssystemer, samt et tæt forældresamarbejde.

Læs hele dokumentet for Enghaveskolens pædagogiske læreplaner i pdf. filen herunder. Læses bedst fra PC.

Pædagogiske læreplaner_0.pdf

Shape Created with Sketch.